Viktig å ta vare på barns undring

19.05.2009
Programleder Solveig Hareide og Newton-redaksjonen i NRK dyrker barns nysgjerrighet. Målet er å stimulere til økt interesse for naturvitenskap. Ingen temaer er for vanskelige.
  • Dag Kullerud / Nadia Frantsen/NRK(foto)

Programleder Solveig Hareide (26)

Programleder Solveig Hareide (26) er født i Florø. Hun har utdannelse fra medieproduksjon ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

 

Allerede før vi får satt oss er Solveig Hareide i gang med å fortelle om barns nysgjerrighet. Hun får mange e-poster hver dag. Når hun snakker, viser hun det samme engasjementet som vi ser i tv-ruta. Det er som om hun gleder seg, både på barnas og egne vegne.

Sett at vi er på et redaksjonsmøte og dere bestemmer at neste program skal handle om oljeutvinning. Helt spontant, hvordan vil du tenke?

Vi må ha et helikopter, det må skje noe, være litt action. Utfordringen blir å fortelle hvordan oljen hentes opp. Kanskje vi må lage et lite akvarium, helle olje i bunnen og strø sand over. Deretter må vi få tak i noen sugerør… Poenget er at vi ved hjelp av noe lite kan fortelle om det store slik at barn forstår det.

I hvilken grad er det et mål å få de unge til tidlig å stake ut en kurs i retning av naturvitenskap?

Det er ikke noe vi snakker direkte om, men det ligger i selve programtanken at vi dyrker interessen for natur og teknologi. Ordet naturvitenskap blir kanskje for vanskelig. Dersom vi er så flinke til å formidle temaene at barna sier de gjerne vil bli forskere, så blir vi selvsagt stolte.

Dere snakker ofte med høyt utdannede forskere, ikke minst fra Norges teknisknaturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, hvordan får dere disse til å uttrykke seg enkelt?

Vi ber dem å snakke slik at en 8-åring kan forstå det. En del av forarbeidet til programmene består i å finne personer som har den evnen.

Hva tror du det kommer av at de unge synes å tape interessen for naturvitenskap ettersom de blir eldre?

Det er komplisert. Jeg tror blant annet at mange unge blir litt skremt av alle de flotte og vanskelige navnene på studieretningene. Før var det for eksempel et institutt for tang og tare, nå heter det mikrobiologisk et eller annet… Slike navn kan liksom bli for store og uhåndterlige, nesten skremmende.

Hva tror du det kommer av at Newton praktisk talt er alene om å formidle naturvitenskap til barn og unge?

Det har å gjøre med det samme som utviklingen av disse navnene. Det blir for krevende og skummelt å gripe fatt i de naturvitenskapelige problemstillingene. Man tror kanskje at det krever mye ressurser. Voksnes skepsis smitter over på barn og unge. Det er trist, man kan komme langt med engasjement, nysgjerrighet og ved å ha det gøy i formidlingen.

Hvordan finner dere fram til temaene?

Vi får mange forslag fra barna selv. En gang i halvåret har vi et møte der vi bestemmer temaer. Deretter utvikles ideer og tanker. De aktuelle sakene skal helst være slik at det er mulig å lage noe morsomt ut av dem. Det er med andre ord snakk om både kunnskap og lek. Vi forsøker gjerne å ha både opplevelsessaker og dybdesaker. De siste må gjøre seg godt visuelt. For eksempel skal vi denne uken gjøre opptak om muskler og prestasjoner. Her skal jeg la meg teste. Hva slags idrett passer best for meg, slik jeg er bygd…

Hva tror du?

Jeg har en forestilling om at jeg er eksplosiv, mer vektløftertype. I alle fall ikke kondisjonssterk.

Som programleder spiller du på moderne vis forskjellige roller i scener som dere lager, hvordan ser du på programlederrollen?

Den har i stor grad med magefølelse å gjøre. På den ene siden skal jeg være seernes venn, være den som er nysgjerrig og ikke helt forstår. Jeg må våge å stille dumme spørsmål, selv om jeg etter hvert har lært at ingen spørsmål er for dumme. Det er også en forskjell på å formidle til barn og til voksne. Jeg tror du kan være litt mer teatralsk overfor barn, de godtar lettere at en er tullete, men det går en grense mellom det å formidle på en måte som tjener saken best og det å nærmest bli pinlig selvutleverende.

Du er på vei inn i kjendisklassen, møter privat-Solveig press?

Heldigvis ikke så mye. Noen journalister har forsøkt seg. Jeg er veldig oppmerksom på det og vil ikke slippe noen inn på meg. Det lengste jeg strekker meg til å blotte det private er å bli tatt bilde av sammen med hunden min.

Når du går tur med hunden, hender det at du får sånne undrende tanker eller spørsmål som barna stiller?

Hvorfor vi må sove så mye? Kunne det ikke holde med bare et par timer i døgnet? Tenk hvor mye tid vi sløser bort… Det er kanskje dumt tenkt, for jeg elsker å sove.


Spørsmål

Solveig Hareide forteller at barna graver og spør om alt mulig. Når vi blir voksne, er det som om vi slutter med den slags. Det er viktig å ta vare på barns nysgjerrighet og å stimulere den. Nylig var redaksjonen på en skole en hel dag bare for å lytte, lære og bli bedre kjent med aldersgruppen. Her er noen eksempler på spørsmål som har fått.

- Hvorfor gjør det vondt når man strør salt i sår?

- Hvorfor er lufta usynlig?

- Hvordan finner den ene telefonen den andre?

- Hvorfor ser himmelen blå ut for oss når det er svart ute i verdensrommet?

- Er alle nøkler forskjellige, eller passer min nøkkel til et annet hus i Norge eller verden?

 

Newton

Program om natur og teknologi for barn mellom 8 og 12 år. Sendes søndagskvelder på NRK 1 og har nærmere 400 000 seere. Har hittil i år behandlet temaene fødsel, astronomi, nordlys, Darwin, skøyter og is, motor og hestekrefter og lyd og stemme.